Monday, July 14, 2008

terbang malam...

penat..baru sahaja sampai ke rumah...jam berdetik tepat pukul 12 malam....jam lama..tik tok tik tok berbunyi...ayunan bandulnya seperti bunyi esotan...seram bagi sesiapa yang tidak tahu...aku di dalam bilik...berhadapan dengan teman imaginasi...sebuah mesin...yang boleh menyebarkan maklumat ke seluruh dunia...

aku menaip...tapi fikiran aku jauh melayang...ke lautan...ke langit luas...terbang bersama bintang-bintang...menyusuri segenap pelusuk bumi...malam yang indah...tenang...angin yang mengusik tulang...bandaraya masih berkelip-kelip...memancar lampu-lampu jalanan...entah apa yang aku cari...mungkin sebuah pengalaman...sebuah ketenangan...sebuah jawapan...sebuah kepastian...masih terbang menyusuri awan...awan...seketika...aku terempuh awan yang hitam...berat...sesak nafas aku...celaru...tersekat...kebingungan...mencari lubang keluar...lubang yang kecil...cuba kuteluskan badanku...akhirnya...

aku terkeluar..tetapi masih melekat awan hitam di bahagian mindaku...tak dapat di cernakan sepenuhnya...meninggalkan kesan pada kejadian tadi...aku masih terbang...mengelilingi..cuba ku habiskan satu urutan perjalanan pada malam ini...gelap...bintang masih setia menemaniku...

ku susuri lautan...berombak...gunung-ganang kukuh tegak...di suatu punca...di hujung tiba...mataku sejenak sebuah pancaran...mengucapkan salam berjumpa lagi buat sang bintang...angin yang mengusik,hangat berganti...sang mentari sudah kembali...membawa berita hari yang baru...hangatnya membuang segala kesan awan hitam...segar mula kembali...aku masih terbang...menyusuri...pusinganku sudah tamat untuk semalam...aku terbang perlahan kembali ke sarangku...di hadapan teman imaginasiku...sebuah mesin...dan aku masih menaip...

No comments: