Monday, June 23, 2008

berudu...

berudu merupakan anak kepada katak...aku kenal berudu dah lama...sejak aku kecil lagi...ketika umur menjelang 6 tahun...sewaktu itu aku mengenalinya sebagai anak ikan yang comel...aku suka bermain di lopak-lopak...ketika musim hujan...kerana di situlah akan lahirnya anak-anak ikan...anak-anak ikan ini hidup beramai-ramai....seronok aku ketika melihat....aku tangkap satu persatu anak-anak ikan itu...kumasukkan ke dalam botol...aku bela di dalam kolah di rumah aku...semakin hari aku tunggu mereka menjadi besar supaya boleh dimasak oleh ibu aku...tapi semakin besar mereka,mereka mengeluarkan kaki pula....aku pelik...tapi aku tetap percaya mereka adalah ikan...sesudah itu aku lepaskan mereka kerana gagal menjadi ikan seperti yang dikehendaki aku....aku tangkap lagi....kali ni lebih banyak...aku masukkan ke dalam akuarium...ibu bapaku hanya melihat sambil tersenyum...semakin hari...semakin besar...aku tengok seekor demi seekor mulai tumbuh kaki dan tangan...semakin besar....semakin penuh akuarium...ibu aku takut!...dia geli!...eiiii.....dia menyuruhku membuang kesemuanya ke dalam sungai berhampiran rumah...aku tak nak....ayah aku yang membuangnya...akhirnya setelah diberitahu oleh mereka...barulah aku tahu mereka tetap akan jadi katak...."huh!tak bolehlah makan nampaknya ayah!"...aku...

No comments: