Tuesday, May 20, 2008

Jason

Dia slalu teman kemana-mana aku pergi....samada berjalan-jalan...bermain...kami selalu berkejar-kejaran...nama dia Jason...dia ialah seekor anjing...namanya diberi sempena nama Power Rangers merah ketika itu...dibela dari kecil sehingga besar...pelbagai peristiwa kami lalui bersama...juga bersama adik-adikku yang lain...selalu menjaga teratak usang kami dengan baik...merupakan seorang teman yang sangat setia...tatkala kami ingin pulang ke kampung di Perak...dia akan mengejar kami takut kami lari daripadanya...dia ingin ikut...pernah sekali dia mengikutku sehinggga ke sekolah...ayahku membawanya balik...pernah dia dipatuk ular senduk...badannya berlubang...semata-mata untuk menjaga keselamatan kami...pernah banyak kali dia menggonggong setiap orang yang tidak dikenali datang ke rumah...dia fikir perompak agaknya...pernah sekali dia memanggil kami sewaktu tidur..sebab kala jengking sedang merangkak masuk ke dalam rumah...dia sangat baik...aku sayang dia seperti seorang adik bagi aku...yang paling bongsu sudah tentu..bila namanya dipanggil...dia akan segera datang...walau apapun yang dilakukannya...dia bijak..bila disuruh lari...dia akan lari...mengikut kata...kami ada membelikannya rantai yang terdapat lesen berwarna emas...cantik...

suatu hari majlis bandaraya datang ingin menangkapnya...sebab dia tidak boleh berkeliaran di kawasan pekan...Jason lari ke bawah rumahku...dia takut...kami menyuruhnya berlari...pekerja majlis sudah hampir di rumah aku...akhirnya dia lari mendapatkan ayahku yang bekerja di pejabat Pos...ayahku menyorokkan di ofis...dia pandai...tetapi nasib tidak tentunya berjaya untuk kali kedua...suatu hari...pekerja majlis telah menemuinya...dia menyorok di bawah kereta...akhirnya dia dikepung...kami menyuruhnya lari...tapi tidak boleh....dia terperangkap...dikeluarkan dari bawah kereta dengan leher diikat...dia menggonggong-gonggong memanggil aku...kakinya menahan tarikan yang kuat...kepalanya dipaling ke arahku...matanya seperti ingin menangis...minta dilepaskan...aku tidak dapat berbuat apa-apa...aku masih kecil ketika itu...dia diangkat ke dalam lori...aku sayu..sedih..sebak...aku menangis...

3 comments:

LaPan said...

lu dah samak blom?

:รพ

budakmiki said...

dah!!!hehe....;-)

budakmiki said...

aku ada sarung tangan khas tau nak pegang anjing tu...hahaha